Umowa jest pisemnym uzgodnieniem dwóch stron mającym na celu ich obopólne dobro. Umowa określa obowiązki oraz prawa stron ją podpisujący wobec siebie.
Jak napisać umowę?
Umowy dotyczyć mogą różnych czynności i należy pamiętać podczas jej sporządzania, aby zawrzeć w niej następujące informacje:
* określić strony umowy
Zawarte tutaj informacje określają strony umowy, miejsce ich zamieszkania lub siedzibę firmy.
Jeżeli umowa podpisywana jest przez osoby fizyczne umieścić trzeba w niej imię, nazwisko, adres oraz PESEL. Jeśli stronami umowy są przedsiębiorcy należy dopisać NIP oraz nazwę przedsiębiorstwa.
W dalszej części umowy strony nazywane są odpowiednio: zleceniobiorcą/zleceniodawcą/kupującym/sprzedającym,
* definicja pojęć
Umowa powinna być zwięzła, a przedmiot jakiego dotyczy nie musi być opisywany za każdym razem z detalami. Wystarczy opisać go raz na początku umowy i określić jak nazywamy będzie w dalszej jej części.
Ułatwieniem w czytaniu umowy będzie umieszczenie w niej słowniczka,
* prosty i precyzyjny język
Umowa wyraża wolę jej stron dlatego musi być ona napisana w jasny i łatwy do zrozumienia sposób. Kluczowe słowa zawarte w umowie muszę odpowiadać pojęciom zawarte w kodeksie. Umowę powinno pisać się dzieląc ją na paragrafy,
* równe prawa dla stron
Umowa umożliwia stronom realizację celów oraz ma za zadanie zabezpieczyć i ich interesy i zachęcić do współpracy. Ważne jest by określić prawa i obowiązki stron oraz konsekwencje ich naruszenia,
* konsultacja z prawnikiem
Aby mieć pewność, że umowa napisana jest w sposób prawidłowy warto skonsultować ją z prawnikiem, ponieważ w umowach często ukryte są niekorzystne warunki dla jednej ze strony.
Elementy zawarte w umowie
Prawidłowo sporządzona umowa musi zawierać następujące elementy:
– nazwa umowy – jest to oznaczenie rodzaju umowy umieszczone na środku pierwszej strony,
– data oraz miejsce zawarcia umowy – znajdują się obok nazwy umowy i pomagają w jej identyfikacji,
– oznaczenie stron – każda strona umowy być musi być oznaczona. Na oznaczenie stron składają się: imię, nazwisko, nazwa działalności, adres, PESEL lub numer KRS,
– oświadczenia stron – umożliwiają określenie stanu przedmiotu umowy,
– świadczenia stron i sposób ich spełnienia – ważnym elementem jest wskazanie na czym polegają świadczenia stron i sposób w jaki zostaną one spełnione,
– zabezpieczenie sposobu świadczeń – jest to kara dotycząca niezastosowania się do ustalenia umowy,
– określenie czasu trwania umowy – należy określić dokładny czas w jakim umowa obowiązuje,
– podpisy – każda umowa musi zostać podpisana przez obie jej strony.