Naturalna kuchnia wegetariańska. Dla kogo? Jak zacząć?

0
47
naturalna kuchnia wegetariańska

Kuchnia wegetariańska cieszy się dzisiaj dużym zainteresowaniem. Wybierana jest nie tylko ze względów etycznych, lecz również zdrowotnych. Kiedy warto rozważyć przejście na dietę wegetariańską? Jak zacząć swoją przygodę z kuchnią wege? Sprawdź!

Czym jest dieta wegetariańska?

Wegetarianizm polega na wyłączeniu z diety mięsa, ryb, owoców morza oraz innych produktów zwierzęcych. Zamiast nich dieta ta obfituje w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona, jajka, nabiał.

Wyróżnia się także rozmaite odmiany wegetarianizmu, w tym weganizm, którego główną zasadą jest rezygnacja ze wszystkich produktów pochodzących od zwierząt jak jajka, nabiał, miód.

Kuchnia wegetariańska: zalety i wady

Wokół diety wegetariańskiej narosło wiele mitów. Badania potwierdzają jednak, że zróżnicowana, naturalna kuchnia wegetariańska jest odpowiednia dla ludzi niezależnie od wieku.

Główne korzyści diety wegetariańskiej:
– opóźnienie procesów starzenia się organizmu ze względu na antyoksydanty w warzywach i owocach
– poprawa zdrowia – wegetarianie rzadziej chorują na serce, cukrzycę, raka
– sprawniejsze działanie układu pokarmowego dzięki dużej ilości błonnika
– zredukowane ryzyko nadwagi i otyłości
– korzyści etyczne i ekologiczne
– niski koszt diety wegetariańskiej

Należy pamiętać o tym, że dieta wegetariańska może sprzyjać niedoborom witaminy B12, żelaza, cynku, kwasów tłuszczowych Omega, dlatego konieczna może być ich dodatkowa suplementacja.

Jak zacząć dietę wegetariańską?

Dietę wegetariańską można rozpocząć od zaraz i nie wymaga ona żadnych szczególnych przygotowań. Można ewentualnie zbadać poziom witaminy B12 i żelaza w krwi, by sprawdzić, czy nie jest konieczna ich suplementacja.

Zdrowa, naturalna kuchnia wegetariańska powinna bazować na nieprzetworzonych, świeżych, sezonowych produktach, dlatego najlepiej unikać w niej gotowych dań. Produkty stosowane do przyrządzania potraw wegetariańskich można zakupić obecnie w każdym sklepie. Zatem wiele pysznych dań można przyrządzić samodzielnie – szybko i łatwo, a ponadto tanio.

– Według zaleceń dietetyków 1/2 talerza powinna bazować na warzywach i owocach, 1/4 na produktach zbożowych, a 1/4 na białkach i tłuszczach.
– Najlepiej spożywać 4-5 mniejszych posiłków dziennie.
– Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, czyli piciu około 2 litrów płynów dziennie, na przykład jak woda, herbata, napary ziołowe.

Pomysły na dania można znaleźć na blogach internetowych, w książkach kucharskich, a także warto samemu eksperymentować, przygotowując różnorodne potrawy na bazie dostępnych w sklepach składników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here