29 kwietnia 2017

Ścieżki rowerowe

Interaktywna mapa ścieżek rowerowych

Rowerowy Chotomów i okolica

Tutaj sukcesywnie będzie powstawała baza ścieżek rowerowych z opisami.

Szlak czerwony

Ta krótka lecz chwilami dosyć męcząca wycieczka prowadzi przez niezwykłe leśne obszary Kotliny Warszawskiej. Trasa wiedzie przez wydmy Gór Chotomowskich, które gwarantują mnóstwo atrakcji, szczególnie rowerzystom na krótkich i stromych podjazdach i zjazdach. Niestety na drodze dosyć często leży piach, skutecznie utrudniając jazdę na rowerze. Nagrodą za trudy jest rewelacyjny przejazd wąskimi ścieżkami, niezwykle pofałdowanym terenem przez rezerwat „Jabłonna”. Proponowana trasa jest jedną z atrakcyjniejszych krótkich wycieczek i wspaniałą przymiarką do dłuższych i bardziej wymagających eskapad terenowych. Szlak na teren naszej gminy wchodzi od strony Chotomowa. Po minięciu stacji kolejowej w Chotomowie należy kierować się czerwonym szlakiem, którego znaki prowadzą początkowo 500 m wzdłuż torów ul. Kolejową. Dalej szlak skręca w lewo i przecina asfaltowa drogę. Wiedzie prosto ulicą Jesionową. Potem skręca w prawo i, po przekroczeniu szerokiej szutrówki, zagłębia się w przepięknym lesie. Kolejny odcinek szlaku wyprowadza na teren ciekawych i zróżnicowanych Gór Chotomowskich. Biegnie falującym i dość piaszczystym terenem przez gęsty las brzozowo-sosnowy. Obok głównych piaszczystych alei są wąskie i bardzo ubite ścieżki. Na niektórych odcinkach szlak wytyczono pośród gęstego poszycia krzewów, pokrzyw i paproci. Szlak czerwony prowadzi do wsi Trzciany, Janówek II, Boża Wola i dalej do Nowego Dworu.

Szlak Niebieski

Szlak niebieski wchodzi na teren naszej gminy od strony Choszczówki, biegnie ul. Szkolną a następnie Modlińską. Po lewej stronie mijamy klasycystyczny zespół pałacowo- parkowy oraz kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej Królowej Polski z pierwszej połowy XX wieku. Następnie szlak skręca w lewo w brukowaną ul. Wałową, z której po 350 m. Ponownie odbija w lewo. Następnie wędrujemy akacjowym zagajnikiem, a po chwili zagłębiamy się w dębowy las i rezerwat Jabłonna ze wspaniałymi pofałdowanymi, krętymi i wąskimi ścieżkami. Szlak przekracza drogę Jabłonna- Nowy Dwór Mazowiecki i ponownie znika w lesie. Tuż za szlabanem skręca w lewo, w wąską dróżkę do ukrytego w lesie pomnika pamięci rozstrzelanych przez Niemców w pobliskich lasach. Następnie wspina się na wał, by potem bardzo stromo sprowadzić w dół wąwozu. Na dnie jaru skręca w lewo. Pomiędzy ścianami wąwozu mijamy piaszczyste skrzyżowanie. Mocno pofałdowanym terenem dojeżdżamy do szutrówki. Jedziemy prosto, a po skręcie w prawo docieramy do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym gdzie oba szlaki łączą się. Miłej wędrówki.