25 lutego 2017

Imieniny obchodzą dzisiaj
Cezary, Donat
Kategoria: Gmina Jabłonna, Infrastruktura, Komunikacja, Pierwsza strona, Powiat Legionowski

Wielkie zmiany. Teraz ImFlow rządzi w Jabłonnie!

23 stycznia 2017 | Autor

 

system zarządzania ruchem

W Jabłonnie zastosowano nowoczesne, inteligentne, technologie teleinformatyczne, służące do monitorowania i sterowania ruchem ulicznym w systemie adaptacyjnym.

 

Teraz ImFlow rządzi w Jabłonnie!

 

Przejazd przez obwodnicę Jabłonny oraz ul. Modlińską, nie powinien sprawiać nam już tyle kłopotów. Dzięki dwuletnim rozmowom z GDDKIA, GITD, policją radni Mariusz Grzybek, Wojciech Nowosiński, Tomasz Wodzyński, a w ostatnim czasie Paweł Krajewski, doprowadzili do wdrożenia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, inteligentnego systemu zarządzania ruchem ulicznym ImFlow, na całej obwodnicy Jabłonny. Pomagali im w tym urzędnicy, a także mieszkańcy: Piotr Knysak z Chotomowa i Ernest Raczkowski z Jabłonny oraz radny powiatowy Zbigniew Garbaczewski.

 

adaptacyjny system

Jak podaje radny Mariusz Grzybek prowadzący wszystkie spotkania z przedstawicielami zarządców dróg i interesariuszy problemu:

 

- Systemem został objęty cały przejazd przez Jabłonnę drogą DK 61 wraz ze wszystkimi rondami S1, S2, i S3. Inteligentny systemem zarządzania ruchem został zastosowany również na odcinku Zegrzyńskiej od ronda S3 przy OBI do granic z Legionowem.

 

ImFlow to nowatorski system sterowania ruchem firmy Peek Traffic Solutions.  Obecnie system pracuje w Polsce tylko w Markach, Mińsku Mazowieckim, Raszynie, Placu Wilsona w Warszawie i okolicach oraz w kilku lokalizacjach na południu Polski, a teraz dzięki radnym również w Jabłonnie.

Mariusz Grzybek radny z Chotomowa uzasadnia, że głównym problemem była „brama wjazdowa/wyjazdowa do/z Jabłonny” czyli rondo S1, gdzie ruch jest prowadzony wielokierunkowo: na Legionowo i Augustów oraz przez centrum Jabłonny drogą DW630 do międzynarodowego portu lotniczego w Modlinie, dalej S7 do Gdańska oraz w drugą stronę DK61 do Warszawy. Dlatego rondo S1 stało się kluczowym elementem w regionie – przysłowiową „przepustnicą” sterującą ruchem w trzech głównych kierunkach. Od tego jak działa ta „brama” zależy, czy będziemy musieli stać w korkach w Jabłonnie, czy nie.

 

kamery_czerw2_p

 

Jak dodaje Mariusz Grzybek – wprowadzenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem właśnie na wszystkich rondach i całej trasie przejazdu przez Jabłonnę może doprowadzić do skutecznej korelacji i synchronizacji elementów systemu i wspólnego zarządzania ruchem w Jabłonnie. Dzięki temu zmniejszy cię czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo, a wszystko dzięki setkom detektorów (pętle indukcyjne, czujniki magnetyczne, wideodetekcje), które zbierają dane z całej trasy, następnie w czasie rzeczywistym są optymalizowane przez system, co przekłada się na upłynnienie ruchu we wszystkich kierunkach poszczególnych skrzyżowań w Jabłonnie.

 

Na czym polega działanie ImFlow w Jabłonnie?

 

Mariusz Grzybek_o

- Na monitorowaniu na bieżąco ruchu na obszarze obwodnicy Jabłonny (styk obwodnicy z Modlińską  poprzez  rondo S1, następnie pozostałe ronda oraz Zegrzyńska). Na podstawie zebranych do systemu danych wejściowych takich jak: czas przejazdu, prędkość i ilość samochodów, upłynnia się ruch w najbardziej zakorkowanych miejscach przebiegu trasy. Zebrane dane z ogromnej liczby umieszczonych w asfalcie i nad drogami detektorów wykrywających ruch, trafiają do serca systemu ImFlow i są optymalizowane. Tutaj przechodzimy do sedna sprawy, w zależności o ilości pojazdów i natężenia ruchu oraz prędkości pojazdów, zostają podejmowane najefektywniejsze działania przez system. Najogólniej mówiąc, inteligentna platforma sterująca ruchem ocenia, na jakiej drodze i w jakim kierunku ruch powinien być uprzywilejowany, następnie zostaje przyjęty  taki  algorytm działania sygnalizacji na skrzyżowaniach, żeby rozładować korki i upłynnić ruch, a w wszystko dzięki zapewnionej synchronizacji poszczególnych modułów na rondach w Jabłonnie. Rano system optymalizuje drogę do Warszawy, bo taki został nadany priorytet, a po południu  drogę w kierunku Legionowa i Nowego Dworu Mazowieckiego. O to nam właśnie chodziło – komentuje radny Grzybek.

Usprawnienie ruchu na ul. Modlińskiej w JabłonniePracowaliśmy nad poprawą wyjazdu z Jabłonny. To już czwarte moje spotkanie, które prowadziłem w tym gronie. Spotkanie odbyło się z GDDKiA, GITD, Policją. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która została powiadomiona pod koniec ubiegłego roku, przygotowała się do dzisiejszej rozmowy i wprowadziła kilka usprawnień na rondzie S1 przy wyjeździe. Ostatnie sprzed kilku dni dotyczy wprowadzenia „inteligentnych rozwiązań”. Mamy to już zaobserwować od jutra. Dziękuję mieszkańcom, radnym, przedstawicielom urzędu, zaproszonym gościom za konstruktywną dyskusję zakończoną wnioskami. Pozdrawiam Mariusz Grzybek.

Opublikowany przez Mariusz Grzybek na 9 styczeń 2017

 

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się:
Podziel się ze znajomymi:
  • Print
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Wykop
  • email
  • MySpace
  • PDF
  • Twitter

Artykuł skomentowano 2 razy.
Dodaj swój komentarz »

  1. Dwa lata rozmów i wytężonej pracy sztabu genialnych umysłów spowodowało, że po zapaleniu się zielonego światła na rondzie S3 jadąc od OBI do Legionowa może przejechać tylko JEDEN samochód. Drugi pojazd zdąży tylko wjechać na rondo ale nie zdąży go opuścić bo go zatrzyma czerwone światło. Niestety ostatnio tak jest za każdym razem. Gratulacje.

  2. Masz inny lepszy pomysł? Złożyłeś choć jedną informację na policję o błędach w działaniu systemu, gdzie, o której godzinie, na jakim odcinku, no i Twoich sugestiach. Jeśli nie, to takie gadanie nic nie daje. Bo za klawiaturą można wpisać wszystko, a nie zawsze ma to merytoryczne podłoże. Na rondzie ostatnim w Jabłonnie jadąc dk61 jest znacznie lepiej, Modlińską również! Nie wiem dlaczego akurat ciebie przytrzymują światła na S3?

Dodaj swój komentarz